Forsiden

151413121110090807060504030201AltertavlenBispekåpen i NidarosBispekåpen i NidarosEllingsøy kirkeEllingsøy kirkeEllingsøy kirkeInnset kirkeInnset kirkeKonnerud kirkeKonnerud kirkeJohanneskapellet i NidarosdomenJohanneskapellet i NidarosdomenJohanneskapellet i NidarosdomenTemporær utsmykking av NidarosdomenI begynnelsenI begynnelsen - I domenSyndefalletSyndefallet - I domenNoas arkBabels tårnGullkalven (triptyk)Gullkalven (triptyk) - I domenBebudelsenBebudelsen - I domenFlukten til Egypt og Jesu fødselFlukten til Egypt og Jesu fødsel - I domenAgnus DeiNattverden (triptyk)KorsfestelsenOppstandelsenOppstandelsen - I domenVest Agder Elektrisitetsverk, KristiansandMedisinsk Teknisk Forskningssenter i TrondheimSvartlamoenSvartlamoenRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloRikshospitalet i OsloMinnesmerke over Bjarne NessIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimIla skole, TrondheimSkatteetaten i Sør-TrøndelagSkatteetaten i Sør-TrøndelagSkatteetaten i Sør-Trøndelag Skatteetaten i Sør-Trøndelag
Minnesmerke over Bjarne Ness

I forbindelse med 100-årsmarkeringen av Bjarne Ness’ fødsel ønsket Trondheim kommune en utsmykning på utsiden av barndomshjemmet til Ness i Mellomveien 12. Gullvåg fikk oppdraget, og laget en rektangulær utsmykning malt i emalje på stål, og utført på Konstnärernas kollektiva värkstad i Stockholm i 2001.

Bjarne Ness (1902-1927) var sønn av en industriarbeider på Lademoen, og hadde en typisk østkantoppvekst under harde kår. Ness avslørte tidlig et stort tegnetalent, så vel som store ambisjoner. Han var en flittig gjest ved kunstinstitusjonene i byen, og tilegnet seg store kunnskaper om malerkunstens store mestre.

På grunn av fattigdom arbeidet han ved jernbanen samtidig som han malte og fikk utdanning, først hos professor Harald Krohg Stabell på NTH, Trondheim, og i 1924 ble han elev ved malerskolen til Axel Revold. Tida framover var delt mellom malingen og det tunge arbeidet ved jernbanen. Slitet og pengemangelen tærte på kroppen, han døde av tuberkulose i Paris i 1927, bare 25 år gammel. Han rakk likevel å bli anerkjent i sin samtid som det helt ledende talentet i sin generasjon. I norsk kunsthistorie lever han videre som en av de mest begavete, uforløste unge døde. Hans liv og kunst inspirerer fremdeles de nye generasjoner av unge kunstnere.

Også Gullvåg nærte i sin ungdomstid stor beundring for Bjarne Ness. Dette kommer tydelig fram i utsmykningen, som består av en serie med parafraser over de mest kjente av maleriene til Ness. Motivene i emaljemaleriet er hommager til Feieren, tre av hans beste selvportretter, et ryttermotiv fra Gjøglere og en håndstudie. Nederst har Gullvåg malt et offerlam, for å understreke at Ness ofret alt for kunsten, også sin egen helse, og dermed sitt eget liv.

Gullvåg gjorde et særlig grundig forarbeid i forkant av dette oppdraget, blant annet dro han til Paris for å følge Bjarne Ness sin rute gjennom Louvre, og gransket de verkene som Ness beskrev så entusiastisk i sine mange brev.
kunsten.jpg